Kasvuhakkerointi vaatii enemmän älliä kuin massia

Kasvuhakkerointi vaatii enemmän älliä kuin massia

Kasvuhakkerointi on termi, joka on syntynyt startup-yritysten tarpeesta saada aikaan kasvua nopeasti yhdistelemällä markkinointia, myyntiä ja viestintää synnyttääkseen tuotteestaan ilmiön. Uusi ajattelutapa asiakkaiden hankintaan lähtee loistavasta tuotteesta. Sen sijaan, että koitetaan liimata tuotteen päälle markkinointia, rakennetaankin markkinointi tuotteeseen ja rakennetaan sellainen tuote, jota asiakkaat rakastavat ja haluavat suositella eteenpäin. Helpommin sanottu kuin tehty, vai mitä?

Kasvuhakkeroija ei korvaa ketään. Kasvuhakkeri on uudella ajattelutavalla varustettu markkinoija, joka yhdistää tekemisessään myynnin, markkinoinnin ja viestinnän yhteen pakettiin tähtäimenään kasvu. Kaikkea tekemistä rytmittää intohimo kasvuun ja kaikki tekeminen arvioidaan sen kautta – jatkuvasti mitaten, kehittäen ja parantaen. Vaikka hyvä markkinointikin tähtää kasvuun, kasvuhakkereille se on ainoa olemassaolon tarkoitus ja siksi kasvuhakkerointi täydentää hyvin yrityksen työkalupakkia. On hyvä muistaa, että kaikki kasvuhakkerit ovat markkinoijia, mutta kaikki markkinoijat eivät ole kasvuhakkereita.

”Klikkailkaa vaan keskenänne, kun musta horsma kasvaa”, tykitti Jethro Rostedt osallistuessaan debattiin myynnin digitalisoitumisesta. Vaikka digitaalisuus helpottaa kasvuhakkerointia, voi kasvuhakkerin ajattelutapaa soveltaa kaikkeen. Kun otat päiväksi tai viikoiksi ainoaksi tavoitteeksi kasvun hankkimalla uusia asiakkaita, kasvattamalla osuutta nykyisten asiakkaiden budjetista, pitämällä asiakkaasi sekä saamalla asiakkaasi suosittelemaan, ajattelet luultavasti kovin eri tavalla kuin nyt.  Kasvuhakkeri keskittyy miettimään, miten houkuttelee uusia asiakkaita, miten aktivoi asiakkaat ostamaan, miten saa heidät pidettyä, miten saa heidät suosittelemaan ja erityisesti, miten hän jatkuvasti saa kasvatettua asiakkaan elinkaariarvoa yritykselle.

Mieti, jos sinulla olisi kasvuhakkeri, joka päivästä toiseen keskittyisi vain takomaan sinulle lisää massia käyttämällä kaikkia niitä keinoja, mitä moderni maailma tarjoaa. Kasvuhakkeri auttaisi sinua tekemään asiakaspalautteen perusteella tuotteestasi päivä päivältä paremman ja loistavan asiakasymmärryksen kautta antaisi arvokasta palautetta, mihin paukut kannattaisi laittaa seuraavaksi. Kasvuhakkerointi ei perustu massiiviseen markkinointiosastoon, vaan tuotteeseen, jossa on markkinointi sisäänrakennettuna ja jota käyttäjät rakastavat sekä systemaattiseen tekemiseen, joka tähtää kasvuun.

Kasvuhakkerointi auttaa sinua kasvamaan. Toimiakseen se vaatii omistajuuden tuotteesta, jotta voit tehdä tuotteestasi jatkuvasti paremman asiakaskäyttäytymisen perusteella. Kasvuhakkerointi on muuten sinulle uusi hauska trenditermi, jos joudut liimaamaan markkinoinnin tuotteen päälle etkä pääse kehittämään tuotetta. Markkinoinnilla on hetkellisesti helppoa saada vaikka kuinka paljon uusia asiakkaita, mutta salaisuus onkin asiakkaiden pitämisessä, heidän onnelliseksi tekemisessä ja elinkaariarvon kasvattamisessa sekä siinä, miten saat asiakkaasi suosittelemaan sinulle uusia asiakkaita. Kasvuhakkerointi ei siis ratkaise tuotanto-ongelmiasi, mutta keskittymällä asiakasarvoon, se ratkaisee markkinointiongelmasi.

Jarkko Kurvinen